Bosrank 23 1852 XS Heiloo

+31642056171

KVK   72660376

BTW  NL135518015B01

vanaf 1/1/2020: NL001633810B13

©2019 by Anouck Van De Kookschool

KOKEN ONDER SCHOOLTIJD

Wil jij jouw leerlingen meer bewust maken van wat zij eten en hen op weg helpen om beter voor zichzelf, elkaar en de planeet te zorgen?

Om op school te kunnen koken heb je geen keuken op school nodig. Je belt of mailt Van De Kookschool en in overleg met de school/leerkracht organiseren en regelen we de rest. Alle kooklessen kennen dezelfde structuur, al kan het thema variëren (suggesties hieronder). De structuur van de lessen is als volgt. Gedurende de kooklessen wordt eerst het thema geïntroduceerd. We vertellen over de achtergrond van de producten die we gebruiken en/ of over het gekozen thema. Daarna is het handen wassen, schorten om en aan de slag! In groepjes gaan we uiteen en maken een aantal verschillende gerechten. We proeven, ruiken en voelen de verschillende ingrediënten. We rekenen (bijvoorbeeld omrekenen van receptuur naar aantal personen), meten en wegen. We lezen en schrijven receptuur en voegen er een snufje eigen inzicht aan toe. Wanneer we klaar zijn met alle voorbereidingen en de gerechten staan te koken, in de oven te bakken of op te stijven in de koelkast, gaan we verder met de leskaart. En dan komt het beste gedeelte; we presenteren aan elkaar de gerechten en onderwerpen de gerechten aan een serieuze proeverij! En als er wat over is mogen de meesters en de juffen ook proeven! 

 

Voor de kooklessen maakt Van De Kookschool graag gebruik van een ruimte in school met toegang tot water (mag ook in een andere ruimte zijn), elektriciteit en een aantal tafels. Alle keuken- en lesmaterialen, ingrediënten en schorten zijn in de prijs inbegrepen. Voor het opbouwen van de pop-up keuken is ongeveer 1 uur nodig, net als voor de afbouw. De ruimte wordt veegschoon en leeg weer opgeleverd. Lesprijs per kind (tot 18 jaar) is € 13,- inclusief BTW.

Sluiten onderstaande voorbeeldlessen niet aan op jouw thema en/ of jouw wensen?

Neem dan contact met ons op en laten we samen kijken wat we kunnen creëren en organiseren!

PROEVEN

In deze les maken de kinderen kennis met hoe we eigenlijk proeven. De meeste kinderen weten wel dat je proeft met je smaakpapillen, maar hoe werken deze eigenlijk? En welke zintuigen doen er nog meer mee bij het proeven? Na een korte introductie gaan we aan de slag in tweetallen en gaan we een aantal experimenten uitvoeren. Eens zien of we de zintuigen kunnen foppen! En kunnen we dingen die we als ‘niet lekker’ ervaren zo aanpassen dat we ze wel lekker vinden?

Elk tweetal voert 5 experimenten uit om te kijken of we de zintuigen kunnen foppen. Per experiment is er een opdrachtenkaart en een korte kookopdracht. 

Doel van de les: kinderen bewust maken dat je op verschillende manieren proeft. Als je iets niet lekker vindt, kan het best zijn dat je met een kleine aanpassing iets wel lekker vindt. Zo kun je de drempel verlagen en nieuwe smaken gaan ontdekken! Ennuh...wellicht gooi je dan iets minder vaak weg wat we eigenlijk nog prima kunnen eten (tegengaan van voedselverspilling).

WETEN WAT JE EET

De schijf van 5. Wie kent hem niet? Wat zit erin en wat niet? Waarom staan sommige dingen er niet op? En is de schijf van 5 wel zo gezond voor eenieder? De kids krijgen 1 week voor aanvang een opdrachtenkaart mee, waarop ze tenminste drie dagen (anoniem) moeten bijhouden wat ze eten. Dit stimuleert de kinderen om zich te verdiepen in wat ze eigenlijk eten; wat staat er op de verpakking van een liga? In welke schijf valt die nu eigenlijk? En waarom staat er geen snoep in de schijf van 5?

In de les hangen we alle kaarten op en gaan we bij elkaar kijken wat we zoal eten. De kaarten hangen we anoniem op, zodat we vrij het gesprek kunnen voeren over wat we zoal denken en vinden van de schijf van 5 en ons eetpatroon. Daarna gaan we uiteen in een aantal groepjes en maken we tussendoortjes die tussen een appel en een liga inzitten. En natuurlijk wordt er ook geproefd van elkaars tussendoortje!

Doel van de les: met kinderen het gesprek openen over wat er gezond is en wat niet. Wanneer is iets eigenlijk gezond? En weten we eigenlijk wel wat we eten? En wat is wijs als we een leven lang fit willen zijn?

HET HELE JAAR ROND

In de winter groeien er andere dingen dan in de zomer, dat is iets wat we allemaal kunnen zien als we naar school gaan. Maar eten we in de winter ook zo anders dan in de zomer? En waarom eten we dan anders? En hoe zit het dan met de seizoenen in ons leven? Eten we anders als we jong zijn dan als we ouder zijn? Als voorbereiding krijgen de kinderen een opdrachtenkaart, die ze kunnen invullen als ze met hun ouders/ verzorgers mee boodschappen gaan doen. Op deze opdrachtenkaart maken ze een overzicht van welke groenten ze in de supermarkt aantreffen en geven per groente aan wat het land van herkomst is. 

Met een aantal seizoensgroenten gaan we aan de slag en koken we in ’t seizoen. Natuurlijk gaan we de gerechten aan elkaar presenteren en proeven we er op los! Doel van de les: door in de supermarkt te kijken wat er in de schappen ligt en dit gedurende de kookles in te plakken op de seizoenkaart, kunnen we zien welke groenten er ‘buiten’ het seizoen wordt verkocht. Op deze wijze kunnen we kinderen bewust maken dat aardbeien met Kerst niet heel gewoon is en gevolgen heeft voor bijvoorbeeld het milieu. Heeft ons lijf die aardbeien met Kerst nu echt nodig in de winter of heeft ons lijf in de winter andere dingen nodig? 

GLOBAAL LOKAAL

Dat een goed ontbijt de beste start van de dag heel belangrijk is weten de meeste kinderen wel. Maar hoe ziet die start van de dag er bijvoorbeeld uit in Vietnam? Of in Marokko? En bij ons thuis? En als die er anders uitziet, waarom is dat dan? Steeds vaker eten we gerechten uit de ‘wereldkeuken’, zonder dat we echt weten waar de gerechten vandaan komen. En wat betekend het als we die specifieke gerechten hier in Nederland willen bereiden? Hoe komen we aan specifieke ingrediënten? Ter voorbereiding kunnen de kinderen de herkomst van verschillende producten onderzoeken. Gedurende de les prikken we in een grote wereldkaart de producten in hun eigen land van herkomst en vertellen we elkaar hoe het product in Nederland terecht is gekomen. Met de producten van de grote wereldkaart gaan we aan de slag. Doel van de les: kinderen bewust maken dat de globalisering niet alleen impact heeft op wat we eten, maar ook op welke producten waar groeien en wat de gevolgen (kunnen)zijn. In de loop van de geschiedenis zijn we steeds ‘wereldlijker’ gaan eten. Maar wat voor implicaties heeft dit voor het milieu? Denk aan de vliegtuigen en trucks die niet-lokale producten naar Nederland brengen. Maar denk ook bijvoorbeeld aan hoe een product als een appel hier terecht is gekomen? 

IN 'HET SEIZOEN

Van De Kookschool biedt het hele jaar rond ook kooklessen rondom een groente- of fruitsoort. Ook is een combinatie van een aantal groente- of fruitsoorten mogelijk. Zo kun je koken met Van De Kookschool met groente en/ of fruit uit de eigen schoolmoestuin. Voorbeelden van groentelessen zijn bijvoorbeeld Coole Kool, Pompidou Pompoen, In De Bonen, Blad voor de mond (bladgroenten), Tom Tomaat en Kwam Kwammer, Goud Geel Graan (mais) en Knol Op Hol. Voorbeelden van fruitlessen zijn bijvoorbeeld mevrouw Appel, Oelemeloen en Meneer Peer. 

Doel van de les: doel van de seizoensgebonden kooklessen is kinderen meer bewust te maken wat we zoal eten en ook wanneer iets groeit. Waar komen producten eigenlijk vandaan en hoe groeien ze? Hierdoor wordt de smaakbeleving van een product breder en intenser.